Sök:

Sökresultat:

55 Uppsatser om Frćgor om franchising - Sida 1 av 4

Franchising i den svenska fastighetsmÀklarbranschen : Franchising in the Swedish real estate industry

SammanfattningBakgrundIdag blir det allt mer vanligt att mindre enskilda mÀklarbyrÄer ansluter sig till de stora franchisekedjorna. Anslutningen innebÀr att den tidigare enskilde aktören lÀmnar sitt varumÀrke och sin tidigare affÀrsidé för att istÀllet ta del av ett vÀlkÀnt varumÀrke och ett framgÄngsrikt affÀrskoncept.Syfte & metodSyftet med uppsatsen Àr att studera vilka positiva och negativa effekter franchising bidrar med i den svenska fastighetsmÀklarbranschen samt vilka ekonomiska och personliga kriterier franchisegivarna stÀller pÄ franchisetagarna. Studien Àr en kvalitativ undersökning dÀr vÀl insatta aktörer ifrÄn fastighetsmÀklarbranschen har intervjuats om franchising.ResultatStudien visar att det finns bÄde positiva och negativa sidor med franchising. Franchisegivarna upplever att franchising bidrar till en mer företagsam anda och bÀttre driv igenom hela verksamheten. De upplever dock att det krÀvs relativt höga volymer för att bli en framgÄngsrik franchisekedja.

Regelverket kring franchiseavtal - skydd för ett affÀrskoncept?

Första gÄngen som EU-domstolen hade att ta stÀllning till franchiseavtal var i mÄl 161/84 Pronuptia de Paris. Kommissionen har dÀrefter i nÄgra beslut faststÀllt riktlinjerna för hur franchiseavtal ska betraktas utifrÄn EU:s konkurrensrÀttsliga perspektiv. FrÄgestÀllningarna i uppsatsen behandlar franchisegivarens möjligheter att utveckla och skydda sitt affÀrskoncept; en enskild företagare och presumtiv franchisetagares risker och möjligheter med att ingÄ ett franchiseavtal samt pÄ vilket sÀtt konsumenten gynnas av distributionssÀttet franchising..

Strategisk kommunikation inom franchising, en fallstudie av Gallerix

AbstractTitle: Strategic Communication within franchising, a case study of GallerixNumber of pages: 60 (65 with enclosures)Author: Charlotta Babington ThorszeliusCourse: Media and Communication DPeriod: Spring 2008University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala University, SwedenPurpose/Aim: To find out, by doing a case study, how communication between the two parties in a franchising relationship works, and how communication can strengthen the concept and brand. By analysing the communication, identify strengths and weaknesses and make suggestions for improvement.Material/Method: Qualitative method by using interviewsMain results: The understanding of the concept and the relationship between franchiser and franchisees are vital for the success of the franchising chain. The main internal communication channel today is the Intranet, and more personal contacts and meetings are requested. The yearly meetings are appreciated by the franchisees, but the content of the meetings are of varied quality. The chains value words, which are important for how the brand is perceived by the customer, are slightly different from how the franchiser and the franchisees sees them.

Fakturamodellen : En studie av fakturamodellens effekter pÄ företag i byggbranschen

SammanfattningBakgrundIdag blir det allt mer vanligt att mindre enskilda mÀklarbyrÄer ansluter sig till de stora franchisekedjorna. Anslutningen innebÀr att den tidigare enskilde aktören lÀmnar sitt varumÀrke och sin tidigare affÀrsidé för att istÀllet ta del av ett vÀlkÀnt varumÀrke och ett framgÄngsrikt affÀrskoncept.Syfte & metodSyftet med uppsatsen Àr att studera vilka positiva och negativa effekter franchising bidrar med i den svenska fastighetsmÀklarbranschen samt vilka ekonomiska och personliga kriterier franchisegivarna stÀller pÄ franchisetagarna. Studien Àr en kvalitativ undersökning dÀr vÀl insatta aktörer ifrÄn fastighetsmÀklarbranschen har intervjuats om franchising.ResultatStudien visar att det finns bÄde positiva och negativa sidor med franchising. Franchisegivarna upplever att franchising bidrar till en mer företagsam anda och bÀttre driv igenom hela verksamheten. De upplever dock att det krÀvs relativt höga volymer för att bli en framgÄngsrik franchisekedja.

Nyttan av franchising i den svenska fastighetsmÀklarbranschen

Franchising Àr det mest vanliga kedjekonceptet i fastighetsmÀklarbranschen och flera av de största fastighetsmÀklarkedjorna Àr franchisekedjor. De fristÄende mÀklarbyrÄerna fÄr allt svÄrare att klara sig i den ökade konkurrensen. Det Àr frÀmst fristÄende mÀklarbyrÄer pÄ mindre orter med ett etablerat varumÀrke samt nischade mÀklarbyrÄer som klarar sig i konkurrensen med de stora kedjorna. PÄ senare Är har antalet kedjeanslutna fastighetsmÀklare ökat betydligt och flertalet av mÀklarkedjorna Àr rikstÀckande pÄ marknaden.Syftet med vÄr uppsats var att undersöka vilka förvÀntningar franchisetagare som tidigare har drivit en fristÄende mÀklarbyrÄ hade pÄ franchisekonceptet innan de anslöt sig till en franchisekedja. Vi har sedan undersökt hur vÀl franchisekonceptet levde upp till franchisetagarnas förvÀntningar.

FramgÄngsrik franchising - Ett försök att gÄ frÄn "tyst kunskap" till empiriskt belÀgg

Franchising Àr ett fenomen som har ökat de senaste Ären och vi vill med denna uppsats göra en systematisk empirisk undersökning av dess framgÄngsfaktorer. Vi har valt att testa detta utifrÄn Axbergs framgÄngsfaktorer. Faktorerna har vi utvecklat genom en referensram som möjliggör en betygssÀttning och analys. VÄr hypotes som vi ska testa Àr: "Axbergs framgÄngsfaktorer leder till en relativt bÀttre lönsamhet." Vi har kopplat framgÄng med relativ lönsamhet för att kunna jÀmföra de valda fallföretagen med deras branschindex. Vi har valt fem fallföretag dÀr vi insamlar empiri genom intervujer med sÄvÀl tagare som givare.

Att styra de sjÀlvstyrande : En modell av styrning i franchiseorganisationer

ProblemDÄ ledningen i en franchiseorganisation inte besitter samma auktoritet som ledningen i andra typer av organisationer kan detta skapa problematik för den interna styrningen (Bradach, 1997). Ytterligare forskning kring styrning inom franchising har efterfrÄgats (Bradach och Eccles, 1989; Bradach, 1997; Combs et al., 2011).Syfte Syftet Àr att med utgÄng i Malmi och Browns (2008) styrpaket vidareutveckla modellen för att förklara och undersöka hur den interna styrningen, i en franchiseorganisation utan företagsÀgda enheter, ser ut och hur den anvÀnds.MetodEn kvalitativ studie har utförts samt ett abduktivt tillvÀgagÄngssÀtt har anvÀnts. Semistrukturerade intervjuer har varit den frÀmsta metoden för att samla in data.SlutsatsSkillnader har setts i styrningen inom franchising i jÀmförelse med Malmi och Browns (2008) styrpaket. I uppsatsen presenteras ocksÄ ett förslag pÄ en typologi för styrning i franchiseorganisationer. Franchisekontraktet, benchmarking och interaktiv styrning har visats vara betydande styrmekanismer för franchiseorganisationer.

Styrning inom Franchising

Bakgrund: Franchisekedjors framgÄng Àr beroende av att affÀrsidén följs till punkt och pricka, vilket medför att franchisetagare pÄ mÄnga sÀtt blir styrda och begrÀnsade i sitt agerande. Franchisetagare bör emellertid, inom de grundlÀggande ramarna, fÄ ett visst spelrum för att driva sin verksamhet. En central frÄga för franchisegivare Àr sÄledes hur de ska utforma de ramar inom vilka franchisetagarna ska hÄlla sig.Syfte: Studiens syfte Àr att undersöka vad franchisegivare Àmnar uppnÄ genom att styra sina franchisetagare samt att beskriva hur de styr, vilka styrproblem som den aktuella styrningen kan motverka och vilka bieffekter som kan uppstÄ.Genomförande: Studien bygger pÄ en litteraturstudie av texter som pÄ olika sÀtt relaterar till franchising.Resultat: Franchisegivare strÀvar mot att fÄ franchisetagare att fokusera pÄ enhetlighet, en tillfredstÀllande kvalitet och hög omsÀttning. Styrning sker framför allt genom omfattande direktstyrning i form av drifthandböcker och franchiseavtal, vilka bÄde begrÀnsar franchisetagarnas handlingar samt tydliggör vilka beteenden som Àr önskvÀrda. Personalstyrning, i form av rekrytering Àr ett mycket viktigt styrverktyg dÄ det Àr av yttersta vikt för franchisegivare att hitta franchisetagare med de rÀtta attityderna.

Kommersiellt kontra kooperativt: styrning av franchisetagare och motiv till franchising i en ekonomisk förening

I Sverige har vi en företagsform som heter ekonomisk förening. I en sÄdan ska dess medlemmars intressen frÀmjas genom att föreningen driver en affÀrsmÀssigt organiserad verksamhet i vilken medlemmarna deltar. Detta innebÀr att den ekonomiska föreningen mÄste tillfredstÀlla bÄde medlemmarnas finansiella önskemÄl sÄvÀl som deras önskemÄl om vad verksamheten ska tillhandahÄlla. Har den ekonomiska föreningen mÄnga medlemmar kan det bli svÄrt för den att tillfredstÀlla alla medlemmars önskemÄl. Ett alternativ som vissa ekonomiska föreningar dÄ nyttjar Àr verksamhetsformen franchising.

TvÄ kulturer under ett tak : Franchising - IKEA, en fallstudie

Uppsatsens titel: TvĂ„ kulturer under ett tak. Franchising ? IKEA, en fallstudieKurs: EFO018, Kandidatuppsats i ekonomistyrning, 15 hpFörfattare:  Codine Assaad och Ulrika MauricciHandledare: Björn JohanssonSyfte: Syftet med uppsatsen var att undersöka hur de kulturella skillnaderna pĂ„verkar styrningen av ett svenskt franchiseföretag etablerat i Saudiarabien. Detta dĂ„ Saudiarabien Ă€r ett land grundat pĂ„ religionen.Metod: De metoder författarna anvĂ€nde sig av var studier av litteratur, artiklar och internet samt personliga intervjuer med varuhuschefer pĂ„ IKEA. Även sonen till Ă€garen av franchisekonceptet i Saudiarabien nĂ€rvarade vid en av intervjuerna.Modeller: De modeller författarna anvĂ€nder för sin analys Ă€r Gert Hofstede - kulturella dimensioner och Robert Simons ? Levers of Control.Slutsats: De slutsatser författarna kommit fram till Ă€r att de kulturella skillnaderna pĂ„verkar styrningen till följd av religionen, men sĂ„ lĂ€nge IKEA Ă€r generösa med att göra undantag möter franchisetagarna inga problem med att anpassa konceptet.    .

Kommersiellt kontra kooperativt: styrning av franchisetagare och motiv till franchising i en ekonomisk förening

I Sverige har vi en företagsform som heter ekonomisk förening. I en sÄdan ska dess medlemmars intressen frÀmjas genom att föreningen driver en affÀrsmÀssigt organiserad verksamhet i vilken medlemmarna deltar. Detta innebÀr att den ekonomiska föreningen mÄste tillfredstÀlla bÄde medlemmarnas finansiella önskemÄl sÄvÀl som deras önskemÄl om vad verksamheten ska tillhandahÄlla. Har den ekonomiska föreningen mÄnga medlemmar kan det bli svÄrt för den att tillfredstÀlla alla medlemmars önskemÄl. Ett alternativ som vissa ekonomiska föreningar dÄ nyttjar Àr verksamhetsformen franchising.

FrÄgor om franchising

Med franchising avses en form av samverkan mellan tvÄ nÀringsidkare, franchisegivaren och franchisetagaren, dÀr franchisegivaren upplÄter Ät en eller flera franchisetagare rÀtten att mot ersÀttning sÀlja varor eller tjÀnster under ett visst namn eller ett visst kÀnnetecken som tillhandahÄlls av franchisegivaren. Det har förekommit (frÀmst i USA) flera fall dÀr mÀnniskor (franchisetagare) har förts bakom ljuset och förlorat hela sina besparingar i satsningar pÄ egna franchiseföretag. Detta har uppmÀrksammats av myndigheterna i USA och det infördes dÄ en speciell lagstiftning för att stÀrka franchisetagarens stÀllning. I Sverige finns i dagslÀget ingen lagstiftning som behandlar franchising i sin helhet, utan endast en lag som behandlar franchisegivarens informationsskyldighet innan avtal ingÄs med en potentiell franchisetagare. Denna lag trÀdde i kraft 2006 och bygger pÄ en av UNIDROIT upprÀttad modellag frÄn 2002.

If you can't beat them, join them : En studie av airline franchising och dess utveckling i Europa

Airline franchising var ett otÀnkbart begrepp för bara nÄgra Är sedan. Avregleringen i Europa har haft en avsevÀrd betydelse för branschens utveckling dÀr flygbolagen prövat olika strategier för att tampas med de konkurrenssituationer som har uppstÄtt. En av de mindre kÀnda och mer djupgÄende strategiska lösningar som förekommit bland stora flygbolag i Europa har varit franchising. Syftet med studien Àr att kartlÀgga och analysera airline franchising ur ett europeiskt perspektiv och undersöka vilka orsaker som ligger bakom dess utveckling samt skapa en prognos för utvecklingen av airline franchising i Europa. Studien antar en hermeneutisk ansats och utförs genom en omfattande litteraturstudie samt sex personliga intervjuer med företrÀdare frÄn myndigheter, flygbolag och andra intressenter.

Franchisestrategi i förÀndring - en studie utifrÄn industrilivscykelns faser

Denna uppsats Àmnar se huruvida det föreligger ett samband mellan den franchisestrategi företag har och den fas i vilken nÀmnda företag befinner sig, samt till viss del Àven se till de faktorer som kan ligga bakom detta eventuella samband. Stommen i uppsatsen har sin utgÄngspunkt i tvÄ saker. För det första handlar det om att utreda begreppet franchising och se vad denna företagsform har för egenskaper. För det andra handlar det om företagens livscykel och vad den fÄr för implikationer för företagets franchisestrategi. DÄ franchising Àr mest koncentrerad till detaljhandeln Àr det dÀr tyngdpunkten av fallföretagen ligger.

Styrning inom franchising utifrÄn Simons styrmodell, samt förtroendets inverkan pÄ denna: en fallstudie av fyra företag

Franchising Àr enligt flera kÀllor ett starkt vÀxande fenomen runt om i vÀrlden. Utformningen av ett franchisesystem Àr en investering som kan ge god avkastning, men som inte sköter sig sjÀlvt. Det anses dÀrför vara av stor vikt att franchisegivaren kan kontrollera att franchisetagarna utför de delegerade uppgifterna pÄ ett önskvÀrt sÀtt. Enligt vÄr mening skulle Simons styrmodell kunna vara den styrning som möjliggör detta. Simons modell bygger pÄ att styra ett företags stabilitet med hjÀlp av fyra olika styrningar och dessa Àr vÀrderingsstyrningen, den grÀnsskapande, den diagnostiserande och den interaktiva styrningen.

1 NĂ€sta sida ->